Coach | docent-assistent | websiteontwikkelaar

SEO websiteteksten laten maken door Artificial Intelligence? Niet doen!

seo teksten en ai richard vermeer

Artificial Intelligence. Een enorm hot topic op dit moment. Arnold Schwarzenegger kan z’n borst nat maken. De machines komen eraan! Dit gehele avontuur is online al een tijdje geleden in gang gezet. Iedereen kan nu, vanuit z’n luie stoel, gebruik maken van alle mogelijke Artificial Intelligence (AI) oplossingen die als paddenstoelen uit de grond schieten.

Knallen met die teksten!

Een van de vele mogelijkheden met AI is het schrijven van (web)teksten. Stel een vraag (een zogenaamde prompt) en de AI schrijft een mooie tekst. Ik hoor je bijna denken: Dus als ik gemakkelijk en snel mijn eigen website wil uitbreiden, dan laat ik de Kunstmatige Intelligentie teksten voor mij schrijven. Daarna publiceer ik deze pagina’s online en voilà, ik word (nog) beter gevonden door Google! Nou, daar zou ik niet direct vanuit gaan. Hieronder een zestal argumenten waarom je jouw websiteteksten niet blind door een AI laat maken.

Creabea is AI nog niet

AI heeft nog moeite om taal nuances en creativiteit te verwerken in teksten. Een grapje toevoegen lukt zeer zeker, maar de menselijke touch mist regelmatig. Hierdoor schuilt het gevaar dat de inhoud van de tekst (en daar gaat het uiteindelijk toch om) saai, onpersoonlijk en niet aantrekkelijk is om te lezen waardoor Google de content als minder aantrekkelijk beoordeelt.

Geen gevoel voor actualiteit en trends

AI kan nog niet goed gebruik maken van realtime gegevens en daardoor deze niet verwerken. Hierdoor kan de gegenereerde tekst achterlopen op de feiten waardoor het niet goed aansluit bij waar de lezer naar op zoek is. Zo kreeg ik van ChatGTP op de vraag wie dit jaar de Champions League heeft gewonnen het antwoord dat er datastop heeft plaatsgevonden vanaf september 2021. En dat ik vooral het nieuws in de gaten dien te houden. Gelukkig deed ik dat al vanuit mezelf.

Duplicate content

Als veel websites gebruik gaan maken van (dezelfde) AI (tool) dan wordt de kans groter en groter dat de gepubliceerde online inhoud wel heel veel op elkaar gaat lijken. En we weten allemaal dat Google het gebrek aan originele, unieke inhoud direct afstraft.

Context en doelgroep

Omdat een AI niet weet wie jouw specifieke publiek is kan de gegenereerde tekst de toon, stijl en het taalgebruik mis hebben waardoor de SEO-tekst niet past bij de verwachting van de lezers.

Lokale en culturele verschillen

Subtiele verschillen worden nog niet goed begrepen door AI systemen. Een tekst over aardbevingen in Nederland, gegenereerd door een AI zal in Noord-Brabant anders worden opgevat dan in Groningen. Een onderwerp dat op dit moment in de tijd nog niet wordt begrepen door Kunstmatige Intelligentie en hoe daarmee om te gaan kijkend naar de huidige (lokale) omstandigheden.

AI wordt getraind met (oudere) datasets

Omdat er gebruik wordt gemaakt van oudere datasets kunnen er fouten sluipen in de output van het AI systeem. Dat is niet alleen slordig maar zou ook kunnen leiden tot negatieve impact voor een onderneming als deze incorrecte informatie aanbiedt op de website. Zo gaf de AI van Google zelf dit jaar nog aan dat de eerste foto van een planeet buiten ons eigen zonnestelsel was gemaakt. Dat bleek helaas niet zo te zijn.

Dat AI wordt getraind met datasets zal wellicht bekend zijn, maar dat die datasets ook de output bepalen wellicht minder. Zie de uitzending van VPRO Tegenlicht jongstleden over wat je te zien krijgt als je zoekt op ‘schoolmeisje’, ‘schooljongen’ of ‘vrouw uit Ethiopie’ gebaseerd op de ingevoerde datasets. Deze input wordt door de AI gebruikt om jouw prompt te beantwoorden.

Vergeet de missie van Google niet

Google wil (nog steeds) alle informatie op deze planeet organiseren en toegankelijk en bruikbaar maken voor iedereen. Dat betekent dat Google de kwaliteit van content streng blijft bewaken. Los daarvan zet Google zelf ook groot in op AI waardoor het zonder schroom online zetten van automatisch gegenereerde teksten een slecht idee blijft omdat ook Google steeds beter wordt in het herkennen en daardoor ‘bestraffen’ van dat soort teksten.

Conclusie

Laat AI niet blindelings je teksten genereren. Als ideeën generator of als je een writers block ervaart kan het zeker een goede start zijn, maar de menselijke touch blijft onmisbaar. Herschrijf altijd de gegenereerde content, voeg jij eigen (schrijf)stijl en inhoud toe en maak het lekker leesbaar voor je publiek. Hierdoor blijft het voor diegene(n) die de tekst leest en daarmee voor Google leuk om de inhoud tot zich te nemen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *