Coach | docent-assistent | websiteontwikkelaar

Twijfels, de route aanpassen en weer verder…

richard vermeer journey website

Lees hier het vorige bericht terug.

Vol goede moed begin je als mens aan een traject om jezelf (verder) te ontwikkelen. Nieuwe uitdaging, vet uit je comfortzone komen, investeren (zowel qua tijd als geld). Uitzoeken wat je echt zou willen, duurde bij mij best lang (jaartje of twee). Wordt het dit of wordt het dat of toch wat anders, wat past wel wat past niet, zou dit kunnen, liggen hier (toekomst)mogelijkheden, valt er geld mee te verdienen, etc. etc. etc…

En plots denk je: Ik word docent!

Ik denk dat het ongeveer een half jaar geleden was dat ik dacht om me meer te gaan verdiepen richting het onderwijs. (Les)stof overbrengen kan ik wel. In het verleden ook workshops gegeven, dus daar liggen mogelijkheden. Ik heb mijn best gedaan om op zoek te gaan naar een passende opleiding. Die ik volgens mij ook had gevonden. Een Docent Techniek opleiding met een focus op digitale vaardigheden en informatica en qua opzet anders dan anders. Geen opleiding waarbij je heel de dag in een (saai) leslokaal zit met een boek voor je neus en waar de docent alleen aan het zenden is. Daarentegen veel discussies, veel (360 graden) feedback en de vrijheid voor het inbrengen van persoonlijke uitdagingen maar ook nieuwe ideeën. Bij deze opleiding hoort, logischerwijs, een stage- cq werkplek om praktische ervaring op te doen en zo een wisselwerking te creëren tussen theorie en praktijk.

En daar begint (voor mij) de uitdaging. In het kort (de uitgebreide versie volgt zo): Zoek maar eens een school waarbij je het gevoel hebt dat je op je plek bent. Hoe vind je die?

What’s it gonna be boy?

Ik maak daarbij aan de ene kant gebruik van mijn (Linkedin) netwerk om zo een school te benaderen en aan de andere kant contacteer ik vanuit mezelf een school waarvan ik denk: Dat kan wel wat zijn. maar heel eerlijk: Ik doe ook maar wat natuurlijk. Wat weet ik nu eigenlijk over het onderwijs en over de verschillende vormen van onderwijs. VO, Mavo, Havo, VWO, VMBO, MBO, grote school, kleine school, bereikbaar op de fiets of toch met de auto, stage of meteen betaald iets zoeken, hoeveel dagen per week dan, welk vak of welke vakken kan (maar vooral mag) ik geven vanuit de bevoegdheid die ik straks op mijn diploma heb staan, etc.  Waar ik op terug probeer te vallen is de ervaring en de kunde van de school. Of op dit moment: Een school. Voor mij is het (blijkbaar) enorm belangrijk om me ergens op m’n gemak te voelen als ik in een gebouw rondloop. Dat ik begeleiding krijg in de opbouw van mijn vaardigheden en de praktijkervaring die ik wil opdoen. Om zo te groeien naar een goede docent. Voor scholen ligt hier, kom ik langzaam maar zeker achter, een hele grote uitdaging: Teams staan onder druk, er zijn (grote) tekorten, er is enorm veel werk te verzetten en dan komt daar dan nog een gozer bij die graag goede, intensieve begeleiding wil. Tsja hoe ga je daar dan vorm aan geven? Ik heb al gemerkt dat als ik ergens verloren rondloop dat enorm veel stress geeft. Wakker liggen, piekeren, doodmoe zijn omdat het veel energie kost, dat druk maken.

Is dit alles?

En dan komt natuurlijk op een gegeven moment toch de vraag voorbij: Is dit allemaal wel de bedoeling? Is dit wat ik wil? Dient het allemaal zo veel energie te kosten en zoveel stress en zoveel slapeloze nachten? Het antwoord voor mij is: Nee. Dus tijd om knopen door te hakken. Vanuit mijn ervaring die ik bij Avans Hogeschool heb waar ik als extern docent-assistent, of noem het projectbegeleider, rondloop, weet ik dat ik tot mijn recht kom als het gaat om de menselijke/(inter)persoonlijke aspecten die ik kan toepassen in een groep. Dat past bij wie ik ben. Om deze rol op me te nemen heb ik geen formeel vakdocent diploma nodig met een vier jaar durende opleiding waarbij ik uiteindelijk voor de klas kom te staan. Ik wil IN de klas staan. IN de groep. Exit opleiding en exit de zoektocht naar vakdocent vacatures voor op een middelbare school (ik ben er overigens achter gekomen dat ook op deze middelbare scholen externen uit het bedrijfsleven worden ingezet om kennis over te dragen zonder dat zij formele docentendiploma’s in hun bezit hebben). We gaan het proberen met de ervaring die ik al heb opgedaan bij Avans en waar ik in februari 2024 weer een aantal uur per week studenten mag gaan helpen.

Waar ik echt voor wil gaan om als externe een aantal uur per week ingezet te worden/aangenomen te worden is de MBO in Breda die een toffe creatieve, inspirerende omgeving aanbiedt (daar zijn niet alle muren wit maar is er her en der een schildering aangebracht, is de inrichting modern en is er een uitgebreide kantine om van het zelf gemaakte eten te genieten) en waar je jezelf in de Horeca, hospitality en het management kunt ontwikkelen. De gebouwen zijn tof, de studenten doen direct praktijkervaring op in het schoolgebouw waar ze rondlopen en nieuwe technieken worden gebruikt om les te geven. De rondleiding die ik daar heb gehad was echt super. Ik ga mijn uiterste best doen om, met de kennis en ervaring die ik en met datgene wat ik hoop te bereiken, in 2024 daar als freelancer de studenten te gaan helpen natuurlijk als de school dat ook wil en mij kan gebruiken.

And so the journey continues…

Verhalenverteller of copywriter gezocht?

Bel +31 6 11210036 als je hulp kunt gebruiken van een woordenfluisteraar die lege pagina’s omtovert tot magische verhalen. Lees hier de andere blogs op deze website.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *